Skrevet den 31/05/2016

SOFTHUSET DELTE UD AF ERFARINGERNE

- FORAN 100 MICROSOFT PARTNERE TIL QBSHARE 2016

 

Softhuset QBS indlaeg

Overskriften var "Tradition & fornyelse", da Softhuset præsenterede skiftet fra C5 forretning i perioden 2012 til 2016, hvor mere end 80% af forretningen bygger på Microsoft Dynamics NAV.

Transformationen fra C5 til NAV konsulenthus har bestemt ikke været nem og ligetil. Netop dét faktum gør, at man stadig ser Microsoft partnere, der fastholder forretningsplanen omkring C5. Det giver ingen mening, at bruge penge på udvikling af C5, når Microsoft har valgt at udfase programmet, og når man med et skifte til Navision, får et økonomisystem, der gør kunden mere effektiv end nogensinde.

Softhuset QBS indlaeg

Indlægget stod Carsten Lundqvist for, og fortalte bl.a. hvordan Softhuset konverterer nuværende C5 kunder til Navision, og hvordan vi skaffer nye kunder. Softhuset har vist, at det først og fremmest handler om at levere et ordentligt stykke arbejde. Det er ingen forretningshemmelighed eller rocket science, at man skal lave sit arbejde ordentligt (levere til aftalt tid, kvalitet og økonomi). Men det er et problem, at markedet ikke har stor tillid til IT branchen på disse områder.

En af måderne hvorpå vi får nye kunder, er henvisninger fra eksisterende kunder. Vi er desuden vant til ofte at være "de dyreste" i en udvælgelsesproces, for vi tager det hele med. Til gengæld holder vi hvad vi lover. Vi giver samtidig kunden det nødvendige modspil (det kalder vi forretningsforståelse), for at levere "den rigtige løsning" i stedet for blot "et økonomisystem" - derfor vinder vi oftest en "udbudsrunde". Ikke mindst hos seriøse kunder, som godt ved, at "det hele til det halve" er en illusion. Den slags kunder er de mest loyale på den lange bane.

Fastholdelse af kunder er ikke en selvfølge ... 

Enhver blomst og plante i haven skal plejes. Den skal vandes, have sol og dermed holdes i live, ellers dør den. Lidt på samme måde ser vi også samarbejdet med en kunde. Det er vigtigt for os, at en kunde ikke nedprioriteres blot fordi "ordren er i hus". Derfor afholder vi en række kundearrangementer, seminarer o.lign, for at "holde liv i blomsten". Et eksempel er, at vi flere gange har cyklet Sjælsø rundt, inklusiv weekend-træninger, hvor Jens Veggerby og Frank Høj "underviste" os. At cykle 125 km stiller nogle krav til deltageren - faktisk ligesom vi også løbende stiller krav til alle vores kunder. Vi stiller hele tiden spørgsmål og udfordrer kundens IT- og forretningsprocesser - med øje for en optimering af disse. 

 

Og ja, det kan da godt være, at vi røbede et par forretningshemmeligheder - men vi bilder os rent faktisk ind, at det tager mange år at lære at transformere en virksomhed. Det mener vi går i tråd med vores slogan; "drevet af kompetence". Hvis vi har bidraget til en højnelse af kundefokus og prioriteringerne i IT branchen, så er det den eventuelle risiko værd. 

 

 

Softhuset logo pdf